Ora de sport care „le strică media” elevilor agită spiritele. „Nici la Matematică nu ia toată lumea 10”

Date:


O situație expusă pe un
grup al părinților de pe o rețea de socializare scoate la iveală o adevărată
practică. Anumiți părinți obțin pentru copiii lor scutiri de la ora de
Educație Fizică, de teama unor note mici care le-ar putea compromite elevilor
șansele la o bursă școlară. Profesorii explică ce iau în calcul la notare.

Orele de educație fizică încep să fie evitate FOTO: arhiva Adevărul

Orele de educație fizică încep să fie evitate FOTO: arhiva Adevărul

Cazul expus de un părinte pe o rețea de
socializare făcea referire la faptul că o elevă a aflat acum, în aprilie 2024,
că are o notă 7 la Educație Fizică, în urma unei evaluări din octombrie 2023.
În decembrie, părinții au depus o adeverință medicală și de atunci eleva nu mai
face ora de Sport. Profesorul insistă însă acum ca eleva să mai susțină o probă
și să i se poată încheia media. Părintele întreabă cât este de legală această
situație, iar de aici au început discuțiile, unii părinți dezvăluind situații
asemănătoare și mărturisind că după o notă mai mică acordată în urma susținerii
probelor sportive au decis, la rândul lor, să depună scutiri medicale și să-i
„salveze” pe copii de notare.

Eu nu înțeleg cât de tâmpit să fii, ca
profesor, să dai unui copil I sau S, la sport. Nu e o școală cu profil sportiv,
unde ai zice că e mai competitiv. Și apoi se miră de ce părinții le scot
copiilor scutire medicală. De ce aș accepta, ca părinte, ca un tâmpit să îi
strice copilului media, cu nota la sport?”,
este unul dintre comentarii.

Deși folosesc un limbaj mai puțin agresiv, și
alți părinți scriu că au ales aceeași soluție, aceea de a obține scutire
medicală pentru copiii lor, tot de teama unei note care ar împiedica elevul să
aibă „10 pe linie”. Alți părinți în schimb sunt de partea profesorilor și spun
că notarea are la bază bareme clare. În plus, să nu participi la ora de Sport,
în condițiile în care copiii din generațiile actuale oricum fac foarte puțină
mișcare, ar fi din start o decizie proastă, spun alți părinți.

Un elev care are aptitudini la sport și vede
că li se acordă nota 10 și celor care nu au poate reclama acest aspect. Problema
nu e la profesorii care respectă baremele, ci la cei care le fac. La
rezistență, de exemplu, știu că e greu. Dar repet: la bareme ar trebui umblat,
oficial, nu să luăm de urechi profesorii. Și nici scutirile fictive nu sunt o
soluție”,
este o altă opinie dintre cele peste 100 care s-au adunat între timp
la postare.

În demersul de a afla de ce țin cont
profesorii de sport atunci când acordă notele, cât de greu se poate obține nota
maximă dacă se ține cont de barem, cum fac să-i atragă pe copii la ore, dar și
cum îi conving pe părinți de importanța acestei discipline am stat de vorbă cu
mai mulți profesori de educație fizică și sport.

„Secretul este să-i faci
să vină cu zâmbetul pe buze”

Mircea Szylagyi este profesor de Educație
fizică și sport și conduce o școală gimnazială din Slatina. Predă atât la
clasele de învățământ primar, cât și la gimnaziu și spune că dacă sunt
obișnuiți încă din clasele mici cu rigorile orei de Educație fizică elevilor
nu le va fi nicidecum greu.

„Dacă au făcut sportul în clasele mici, clar
trec baremele. Nu cred că este motiv de scutire o notă de 9. Așa, să-i retragem
și de la Desen, că nici la Desen nu sunt toți de 10, și de la Muzică… (…)  Aici,
părerea mea, părintele greșește. Aleargă după tot felul de burse și nu ne uităm
de ce anume îl privăm pe copil”,
spune profesorul.

Szylagyi adaugă de asemenea că la ora sa
participă entuziast și elevul imobilizat în scaun cu rotile. „E în formație, dă
ture, își ia mingea și se joacă cu mingea”, spune profesorul, explicând că nici
notele pe care le acordă nu sunt mai mici de 9, pentru că toți elevii se
implică. Notele se acordă pe module. „La modulul 1 îi faci săritura în lungime,
la modulul 2 alergare de viteză… Nu îl notezi la prima oră. Nu dă nimeni – ai
venit la școală, gata, hai să alergăm – pentru că omori copilul.
Secretul este
să-i faci să vină cu zâmbetul pe buze la ora de sport
. Dacă îi iei fix după
metodologie, atunci, da, o să ai scutiri grămadă”,
este de părere Mircea
Szylagyi.

Notarea, în funcție de
nivelul clasei

Inspectorul școlar de Educație Fizică și
Sport din cadrul IȘJ Olt, prof. Mirela Vanea, subliniază că notarea se face
urmărindu-se criterii obiective, însă chiar și acestea sunt adaptate
specificului clasei.   

„Colegii mei acordă notele în urma unor probe
pe care elevii le susțin. Există, într-adevăr, niște bareme și, în funcție de
evoluție, elevului respectiv i se acordă o notă. Dar cu siguranță, de cele mai
multe ori colegii mei fac notarea în funcție de valoarea clasei”
, a precizat
Vanea.

Notarea în funcție de nivelul clasei nu
înseamnă, în schimb, că toți elevii clasei vor avea 10. „Dacă dăm 10 la toți,
ridicăm mediile și nu este corect, nu este o evaluare corectă. Nu cred că se
întâmplă asta nici la alte discipline”
, a completat Vanea.

Profesorul Tiberiu Moraru, care predă această
disciplină la cel mai mare liceu din județul Olt, Colegiul Național „Ion
Minulescu” Slatina, explică, la rândul său, că o reactualizare a baremelor s-ar
impune, pentru că, deși sunt și elevi cu calități sportive deosebite care pot
lua cu ușurință 10 aplicându-se strict baremul, cei mai mulți nu pot face asta.

„Dacă e să ne luăm după sistemul național de evaluare care n-a mai fost
actualizat de ani de zile, da, sunt foarte mulți copii care nu pot lua 10, dacă
aplicăm mot-a-mot baremul. Dar, fiind o disciplină școlară, nu e
obligatoriu ca toată lumea să ia 10. Nici la Matematică nu ia toată lumea 10.
(…) Nu cred că sunt copii corigenți la Sport. Marea problemă a părinților
este că nu mai pot să ia 10 pe linie ca să-și ia bursă”
, spune prof. Tiberiu
Moraru.

La C.N. „Ion Minulescu”, explică în
continuare profesorul, colegii de catedră au decis să facă o testare inițială a
elevilor și în funcție de rezultate sunt ulterior adaptate baremele.

„Pe mine
mă interesează progresul, nu neapărat să-l aduc la standardele stabilite în
timpul când încă se făcea foarte mult sport”,
adaugă Moraru. Potrivit
profesorului, s-ar impune o revizuire a baremelor, pentru că a scăzut foarte
mult nivelul de motricitate, însă nici atitudinea hiper-protectoare a
părinților nu ajută.

În același timp, copii care au deficiențe
neștiute ale coloanei vertebrale sunt observați în timpul orei de sport și
astfel sunt orientați pentru un examen de specialitate, mai spun profesorii.



Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

STIRI POPULARE

MAI MULTE STIRI
Related