Luni seară, Sorin
Grindeanu, ministrul Transporturilor, a afirmat că, deşi nu ştie cum să
califice acţiunea de luni a piloţilor de la TAROM, „o îmbolnăvire în masă sau o
grevă”, aceasta reprezintă clar „o împingere la maxim a acestei situaţii”. Negocierile
nu s-au încheiat, deşi s-ar dori rezolvarea acestei situaţii chiar din această
seară.
Sorin Grindeanu îi acuză pe piloţii TAROM că nu au respect faţă de pasageri. Foto arhivă
Potrivit
declaraţiilor sale, iniţial a existat informaţia că trei echipaje ale TAROM
care urmau să plece în cursă nu pot face acest lucru, pentru că sunt „inapte de
zbor”, pentru ca apoi situaţia să escaladeze şi să fie anulate zeci de zboruri.
Ceea ce este inadmisibil, spune ministrul Transporturilor, este faptul că
pasagerii nici măcar nu au fost informaţi să nu se mai prezinte la aeroport şi
să treacă prin toate formalităţile pentru îmbarcare.
„Nu știu dacă e o
îmbolnăvire în masă în acest moment sau e o grevă. Eu cred că această tactică
adoptată, cea de a se declara cu 10-25 de minute, jumătate de oră, înainte de a
începe zborul, inapți de zbor, parte din echipaj, a dus, de fapt, la ce s-a
întâmplat azi pe aeroport. Și am să mă explic, poate n-am fost foarte clar.
Dacă o grevă, în adevăratul sens al cuvântului, este
anunțată, oamenii nu mai vin în aeroport, trec de filtre, își predau bagajele,
așteaptă la poarta de îmbarcare și cu 10 minute înainte sunt anunțați că acea
cursă e anulată. Aici e această împingere la maxim a acestei situații.
Eu vreau să spun că am aflat, eu și alți colegi de-ai
mei, azi-noapte, la ora 1:30 de dimineața. Am constituit rapid, la minister, o
echipă care să încerce să negocieze. Erau trei echipaje azi-noapte la 1:30,
undeva în Orientul Mijlociu, care și-au declarat această stare de «inapt de
zbor» care e prevăzută. Și pe parcursul zilei acest lucru s-a repetat”, a spus ministrul Transporturilor la Antena3.
Despăgubirile le va plăti compania
Pentru lipsa de
respect arătată faţă de pasageri, care au fost puşi pe drumuri sau abandonaţi
pe aeroporturi fără niciun suport, TAROM va trebui să plătească despăgubiri
tuturor celor afectaţi de anularea zborurilor, a precizat Sorin Grindeanu.
„Compania va plăti despăgubirile. Va trebui să găsească
banii, pentru că au tot dreptul cei care au pierdut cursele şi cei care au fost
şi sunt în această situaţie să primească despăgubiri”, a spus Grindeanu.
În ceea ce priveşte
schimbarea schimbarea conducerii companiei TAROM, ministrul a explicat faptul
că aceasta intră în atribuţiile Consiliului de Administraţie şi nu este de
competenţa sa.
„Nu eu am dreptul de a schimba conducerea TAROM. Cei care
sunt selectați prin legea 109 trebuia să ia deciziile corecte. Consiliul de
Administraţie face acest lucru. Astea sunt regulile. Mâine dimineața sper să se
reintre în programul normal”, a
mai spus Sorin Grindeanu.
Ce salarii vor
piloţii
Întrebat despre cum
se va finaliza acest conflict, Sorin Grindeanu a declarat că speră că marţi
dimineaţă situaţia să revină la normal, deşi negocierile încă nu s-au încheiat.
„Mi-aş dori să existe înțelegere din partea tuturor
pentru că aceasta situaţie a apărut peste noapte si să fie depășită tot la fel
de repede, astfel încât toate eventualele înțelegeri ulterioare să poate fi
făcute în liniște. Azi m-au sunat foarte mulţi cunoscuți dacă le pleacă avionul
la ora 06:00 spre Timișoara.
Asta este un punct în contractul colectiv de munca semnat
între managementul companiei şi piloți şi au această posibilitate de a se
declara «inapți». Îmi doresc să se închidă cât mai repede acest conflict”, a spus Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, la
Antena 3 CNN.
Potrivit aceleiaşi
surse, la negocierile de luni ale sindicaliştilor cu Consiliul de Administrație,
piloţilor li s-a propus o creştere cu 300-500 de euro a salariilor, dar aceştia
au refuzat. Salariul unui pilot TAROM este acum în jur de 3.000-5.000 mii de
euro pe lună, dar el poate ajunge, cu sporuri și ore suplimentare, până la
7.000 de euro. O majorare de 1.500-2.000 de euro, cât cer angajaţii, ar fi prea
mare.
„M-aș fi așteptat când există revendicări de tip creșteri
salariale cu 40%. Astăzi a început cu 2000, deci e creștere de 40%… Să spui
din timp: «domnule, vrem să intrăm în aceste negocieri!»(…) Nu cred că e un
mod corect de abordare. Au mai fost greve în ultimele luni și la alte companii,
dar lucrurile s-au desfășurat într-un anumit scadențar. Au venit față de
călător, față de față acele cereri, au intrat în negocieri, s-au făcut aceste
lucruri, nu peste noapte. Cel mai rău este pentru oamenii care vin în aeroport,
vor să meargă la tratament, vor să meargă în concedii”, şi-a arătat
indignarea Grindeanu.
„Eu înțeleg să ai revendicări, înțeleg că îți dorești să
ai salarii mai bune și un drept pe care poți să-l negociezi cu cei care conduc
această companie, dar înțeleg totodată să faci pașii în mod corect și în
respect față de pasageri. Faptul că adopt această atitudine în care cu 10 minute
înainte de zbor e pusă compania în situația de a anula acea cursă, nu arată
respect față de pasageri”, a
mai spus el.