A apărut primul ghid pentru siguranța copiilor în mediul online, un document destinat celor mici, părinților și profesorilor. Conceput de specialiști în domeniu, documentul ar putea deveni pe viitor chiar manual școlar.
Copiii sunt foarte ușor de manipulat în spațiul online. Sursa foto: arhivă
Cum mă apăr de pericolele din mediul online? Cum îmi protejez datele personale? Cum pot naviga pe internet în siguranță? Ce pericole se pot ascunde în spațiul online? Sunt doar câteva dintre întrebările la care încearcă să răspundă singurul ghid complet de conștientizare a importanței protecției datelor cu caracter personal și a securității cibernetice destinat copiilor, părinților și profesorilor. Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitatea și Protecția Datelor, dar și unul dintre inițiatorii proiectului, a explicat pentru „Adevărul” importanța acestui document într-o lume în care pericolele din spațiul virtual pândesc unde nici nu te aștepți.
Riscurile
Trebuie să ținem pasul cu actualitatea, să cunoaștem conceptul de digitalizare și să avem noțiuni cel puțin de bază în acest sens. Trăim, totuși, într-un secol în care tehnologia a avansat teribil, inteligența artificială s-a dezvoltat într-un ritm amețitor, iar lumea întreagă pare că funcționează doar dacă cineva aflat în fața unui computer dă click pe un buton. Pe de altă parte, putem spune, fără să exagerăm prea mult, că mediul online a devenit spațiul care ne permite să trăim o viață paralelă cu cea de zi cu zi.
Însă internetul, cu tot ce presupune el, vine la pachet nu numai cu beneficii, ci și cu mari riscuri. „Iar când copiii sunt expuși acestor riscuri și chiar devin victime, este mai mult decât evident că trebui să luăm măsuri urgente”, a declarat Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitatea și Protecția datelor. „Este motivul pentru care am gândit acest ghid, l-am redactat și l-am publicat. Ideea mi-a venit în anul 2020, când mă aflam la Bruxelles la un eveniment dedicat protecției datelor personale ale copiilor. Pentru că această preocupare există de multă vreme la nivel european, m-am gândit că și în România ar fi nevoie de o mai bună conștientizare”.
Pandemia i-a dat puțin planurile peste cap, iar ideea s-a concretizat doi ani mai târziu. „Am redactat ghidul împreună cu o colegă în vara lui 2022, iar în toamna aceluiași an l-am prezentat Ministerului Educației. După ce a suferit câteva modificări de formă, nu de fond, documentul a ajuns pe masa Directoratului Național de Securitate Cibernetică. După o nouă revizuire, ghidul, în forma sa finală, a fost publicat atât pe site-ul Directoratului, cât și pe cel al Asociației Specialiștilor în Confidențialitatea Datelor”. Iar de aici poate fi descărcat gratuit de oricine dorește.
Ce informații conține ghidul
Concret, ghidul conține o serie de informații care să-i ajute pe copii, părinți și profesori să înțeleagă două concepte fundamentale care țin de protecția datelor cu caracter personal și siguranța în mediul online. „Am încercat să-l gândim și să-l scriem pe înțelesul tuturor, mai ales pe înțelesul copiilor, căci vorbim despre un subiect greu de digerat. Ne adresăm apoi părinților și profesorilor, oameni care nu au cunoștințe de specialitate. În schimb, sunt convinsă că toți sunt extrem de implicați în viața celor mici. Ne dorim ca informațiile să fie asimilate repede și cât mai simplu, nu să plictisească”.
Documentul conține trei mari capitole. Copiii învață despre datele personale, află la ce sunt folosite acestea și cine poate avea acces la ele. Ghidul răspunde la întrebări despre importanța siguranței în mediul online. Ce sunt parolele, cum se aleg, ce știu dispozitivele noastre despre noi, ce este inteligența artificială, care sunt cele mai des întâlnite pericole în care cei mici pot fi atrași atunci când navighează în spațiul virtual. Copiii află despre furtul de identitate, atacarea e-mail-urilor, a mesajelor sau chiar dispozitivelor electronice precum telefonul, computerul, laptopul etc. Apoi învață cum să recunoască un pericol, cum să-l evite, cum să-și dea seama dacă cineva încearcă să-i păcălească, să-i înșele, află despre drepturile lor, despre ce este legal și ce nu în mediul online.
Și părinții sunt instruiți, căci fără o susținere din partea familiei copilul nu poate fi protejat. „Din păcate, nu putem controla în totalitate ce se întâmplă în online cu copiii noștri. Dar cât putem, trebuie să ne implicăm. Însă pentru a-i conștientiza pe ei trebuie mai întâi noi, adulții, să fim conștienți”, este de părere Daniela Cireașă. Documentul conține o serie de sfaturi și recomandări, reguli care ar trebui aplicate pentru siguranța în online a celor mici.
Cyberbullying, pornografie infantilă, furt de date personale, furt de identitate, șantaj, spamuri, înșelătorii, sexting sau grooming – când un adult încearcă să convingă un copil să presteze activități sexuale online sau chiar în persoană – iată doar câteva dintre subiectele cele mai sensibile tratate în ghid și pe care orice părinte ar trebui să le cunoască, iar apoi să-și învețe copiii cum să le recunoască și să le evite. „Căci vrem nu vrem, Internetul e universul lor și trebuie să-i păzim de pericole. Așa cum o facem și în viața de zi cu zi. Să nu uităm niciodată că în spatele unui joc aparent inofensiv, în spatele unui cont al unui așa zis prieten de pe o rețea de socializare, în spatele unor mesaje la prima vedere banale se pot ascunde persoane răuvoitoare, de la prădători sexuali, hoți de date personale și de identitate, hackeri, escroci, persoane care pot recurge la șantaj, amenințări etc”.
Din păcate, continuă specialistul, trăim într-o lume în care mulți părinți își expun copiii ecranelor încă de la cele mai fragede vârste. „Din punctul meu de vedere un copil ar trebui să fie introdus în lumea digitală nu neapărat de la o anumită vârstă, ci când părintele consideră că înțelege pericolele existente. Iar controlul parental setat pe dispozitive ar trebui să fie obligatoriu. Doar așa putem monitoriza activitatea virtuală a copilului”.
Informațiile dedicate profesorilor ating subiecte precum securitate cibernetică, cyberbullying, rețele sociale, securizarea datelor cu caracter personal. „Distribuirea în online a fotografiilor și video-urilor în care apar copiii dintr-o clasă este ilegală, dar puțini dascăli știu asta. Dacă fotografia unui copil apare pe site-ul unității de învățământ este în regulă doar dacă părintele și-a dat consimțământul. Însă, dacă tu, ca profesor, postezi imagini cu elevii pe contul tău personal de Facebook devii operator de date cu caracter personal și încalci niște drepturi, de multe ori fără să știi că o faci”, a mai precizat Daniela Cireașă. „Apoi, să nu uităm grupurile de whatsapp ale părinților unde dascălii postează imagini, filmulețe cu copiii acestora și tot felul de informații care ar trebui să fie confidențiale. Chiar eu, de exemplu, am primit informații despre elevii bursieri. Dar nu mă refer doar la burse de merit, ci și la burse sociale sau burse de handicap. Și nu numai din clasa copilului meu, ci din întreaga școală. Sunt informații confidențiale care, însă, au fost distribuite tuturor. Iar asta se întâmplă pentru că profesorii nu sunt instruiți cu privire la protecția datelor cu caracter personal”.
Viitorul manual
Ghidul realizat de Asociația Specialiștilor în Confidențialitatea și Protecția Datelor a fost lansat zilele trecute și, speră inițiatorii, ar putea deveni pe viitor chiar manual școlar. Informațiile pe care le cuprinde trebuie să ajungă la destinație, în fața copiilor, a părinților și a profesorilor, nu să existe doar publicate pe internet.
Prin urmare, avem informația, dar ce facem cu ea? Căci trebuie distribuită în școli, lucru pe care asociația însă nu-l poate face. Motivul? Mingea se află acum în terenul Ministerului Educației care ar trebui să se implice în ceea ce privește avizarea acestui document iar apoi distribuirea către inspectoratele școlare. „Am solicitat ministerului ajutor în distribuirea acestui ghid în format fizic. Le-am cerut să ne fie parteneri la publicarea și promovarea lui. Ne-am dorit să-și fi pus și ei logo-ul pe ghid. Acest lucru ar dat documentului o „greutate” și mai mare. Ar fi deschis ușa către introducerea lui în școli. Deocamdată, din toamna lui 2022 până în prezent nu am primit nici un răspuns din partea autorităților. Deși cunosc proiectul nostru, l-au și revizuit acum doi ani, lucrurile s-au oprit aici. Nu au mai dat nici un semn. Iar noi ne dorim un singur lucru: ca aceste informații să ajungă la cât mai mulți copii, părinți și profesori”.