Propunerea PSD de a plafona adaosul comercial pentru produsele românești, o măsură menită să protejeze consumatorii și să sprijine producția locală, nu este pe placul retailerilor care cer acum o analiză de piață amănunțită înainte de extinderea măsurii.
Ce impact are plafonarea adaosului comercial la alimentele de baza. Foto: Arhiva
O analiză a Consiliului Concurenței arată că plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază a adus scăderi de prețuri și cu 30%, în condițiile în care marile rețele de magazine au avut profituri mai mari în 2023 față de anul precedent.
Între timp, Consiliul Concurenței continuă să monitorizeze evoluția prețurilor, în special pe cele 21 de produse alimentare de bază pentru care se aplică deja măsura plafonării adaosului comercial la alimentele de bază.
Se evidențiază următoarele reduceri semnificative de prețuri între aprilie 2024 și perioadele de referință anterioare:
– Mălai: Prețul mălaiului a scăzut cu 22,32% în aprilie 2024 comparativ cu septembrie 2023 și cu 33,74% față de iunie 2023.
– Zahăr: Prețul zahărului a înregistrat o reducere de 20,33% comparativ cu septembrie 2023 și de 23,18% față de iunie 2023.
– Orez: Prețul orezului a scăzut cu 19,25% în aprilie 2024 față de septembrie 2023.
– Smântână: Smântâna a avut o reducere de preț de 17,86% în aprilie 2024 comparativ cu septembrie 2023.
– Făină: Prețul făinii a scăzut cu 36,50% față de iunie 2023 și cu 16,24% comparativ cu septembrie 2023.
– Ulei: Uleiul a înregistrat o scădere de preț de 13,83% în aprilie 2024 comparativ cu septembrie 2023 și de 24,97% față de iunie 2023.
Scăderile semnificative ale prețurilor alimentelor de bază sunt un semnal pozitiv pentru consumatori, demonstrând eficiența măsurii de plafonare a adaosului comercial implementată de Guvernul Ciolacu. Reducerea prețurilor contribuie la creșterea accesibilității alimentelor esențiale pentru populația cu venituri mici și medii, obiectiv declarat al măsurii.
“Scăderile de prețuri reflectă succesul inițiativei noastre de a asigura accesul la alimente de bază la prețuri corecte. Este un pas important în protejarea consumatorilor și în sprijinirea producției locale”, a declarat ministrul Agriculturii Florin Barbu, la un post TV.
Deși scăderile de prețuri sunt benefice pentru consumatori, reprezentanții retailerilor și a producătorilor se opun propunerii Guvernului PSD de a extinde măsura de plafonare a adaosului comercial la toate produsele românești.
“Este esențial un studiu de impact pentru a înțelege consecințele pe termen scurt și lung asupra consumatorilor, fermierilor, producătorilor și retailerilor,” se arată într-un comunicat de presă al asociațiilor care reprezintă magazinele din România. Acestea susțin că fără o evaluare clară a efectelor, există riscul ca măsura să destabilizeze piața și să genereze incertitudini.
Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMMR) și Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) au subliniat anterior necesitatea unei analize de piață pentru a înțelege pe deplin implicațiile acestei măsuri. Însă rezultatele analizei comparative comunicată de Consiliul Concurenței susțin declarațiile Executivului.
Raportul Consiliului Concurenței confirmă că plafonarea adaosului comercial a avut un impact pozitiv asupra prețurilor alimentelor de bază, făcându-le mai accesibile pentru consumatori. Reducerile semnificative de prețuri subliniază dubla eficiență a măsurii, atât pentru români, cât și pentru magazine, care au înregistrat creșteri susținute a profiturilor.
PSD vrea extinderea plafonării adaosului comercial la toate produsele românești
Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a explicat că măsura vine în contextul unor discrepanțe semnificative între adaosurile comerciale aplicate produselor românești și celor de import.
“Ne dorim ca toate produsele românești, procesate cu materie primă din România, să aibă un adaos comercial de maxim 20%. Nu vrem să mai vedem adaosuri de 60%, 70%, 80% pe produsele românești, în timp ce cele din import au un adaos de 15-16%,” a declarat Florin Barbu, la Prima News.
Acesta a dat exemplul magiunului de Topoloveni, care avea un adaos comercial de aproape 100%, comparativ cu magiunul din Grecia sau Franța, unde adaosul nu depășea 25%. Scopul măsurii PSD este acela de a face și produsele accesibile pentru toți românii, inclusiv pentru cei cu venituri mici, dar și susținerea produselor românești, în detrimentul celor de import.
Marii retaileri, câștiguri mari în 2023
Măsura plafonării adaosului comercial la produsele de bază a fost introdusă de Guvernul Ciolacu din august 2023 ca o măsură menită să protejeze românii în contextul inflației crescute și a prețurilor mari în special la alimente.
Cu toate acestea, potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului, marii retaileri au înregistrat în 2023 creșteri, în unele cazuri, și de peste 10% față de 2022, la nivelul cifrei de afaceri.