Politicilor de susținere prin finanțare pentru industria locală americană li se adaugă măsuri de protecție comerciale semnificative,iar taxele vamale de 100% pentru automobile electrice produse în China arată că Joe Biden percepe acest stat drept un jucător amenințător pentru baza industrială locală.
Donald Trump și Joe Biden au puncte comune în privința strategiei economice
„Viziunea lui Joe Biden reprezintă, de altfel, un punct comun cu Donald Trump. Fostul președinte a propus în campanie un nivel de 10% pentru taxele vamale din orice destinație, ajungând la 60% pentru bunuri provenind din China, dar și de 100% pentru „fiecare mașină care trece granița”http://, punctează Claudiu Cazacu, consultant de strategie în cadrul XTB România..
„Se dublează, prin pachetul de măsuri anunțat, taxele vamale pentru panouri solare, ajungând la 50%, iar cele pentru anumite produse de aluminiu și oțel ajung la 25%, mai mult decât triplu față de nivelul anterior de 7,5%”, a adăugat acesta.
Volumul de importuri vizat de măsuri este de 18 miliarde de dolari, o cotă de 4,2% din importurile de 427 de miliarde de dolari din China anul trecut, însă din acestea, ponderea auto electrice este foarte redusă.
Pe de altă parte, producătorul de baterii CATL a vorbit luna trecută despre un produs nou care permite în 10 minute încărcarea suficientă pentru o autonomie de aproape 600 km, astfel că autoritățile iau măsuri pentru un așteptat val de importuri viitoare.
Companiile chineze produc deja automobile relativ mai ieftine, cu exporturi în creștere în Europa, America Latină și Asia. BYD, companie la care a investit și Warren Buffett, oferă pe piața din China un automobil electric compact la un preț de sub 15.000 dolari.
În SUA, comentariile primite în perioada de consultare publică au fost în mare parte transmise de oameni de afaceri și îndreptate împotriva măsurilor anunțate, menționând riscurile la adresa inflației.
Într-adevăr, într-o perioadă delicată, în care procesul de scădere a inflației întâlnește un „drum accidentat”, decizia autorităților din SUA demonstrează o preocupare intensă față de abilitățile concurențiale ale unui adversar pe scena geopolitică, arată consultantul de strategie din cadrul XTB România.
Compromisul pe care l-ar accepta cetățenii, beneficii pe termen lung
La fel ca mulți oficiali din UE, Wendy Cutler, fost reprezentant în United States Trade Representative (USTR), instituție care se ocupă cu negocieri comerciale, a declarat că „filmul acesta s-a mai văzut înainte”. Cutler a menționat panourile solare, oțelul și aluminiul – aluzie la comprimarea industriilor locale în urma unei revărsări de produse ieftine din China.
Compromisul pe care cetățenii americani îl vor – în opinia sa – înțelege și accepta ar fi de a îndura o perioadă de prețuri mai mari pentru a întări, pe termen lung, baza de producție locală. Acest lucru s-ar traduce în beneficii asupra economiei, Cutler adăugând că se răspunde la o „inundare” a pieței care nu ține de concurență, ci de practici incorecte.
Deși relațiile cu CEO-ul Tesla nu sunt printre cele mai bune, administrația Biden pare că a auzit mesajul direct al lui Elon Musk: firmele de automobile electrice din China își vor „demola” rivalii, în lipsa unor bariere vamale adecvate. Războiul prețurilor și cotația în scădere a Tesla au ajutat administrația să vadă direct pericolul indus de competiția acerbă cu automobilele produse în China, punctează Claudiu Cazacu.
Tesla a operat mai multe tăieri de prețuri, pentru unele modele cu peste 20%. Companii precum GM și Ford au înregistrat pierderi din segmentul electric. În primul trimestru al acestui an, Ford a pierdut 1,3 miliarde de dolari din acest segment, chiar fără includerea unor cheltuieli. Acțiunile Ford au scăzut cu 0,1% anul acesta, în timp ce indicele bursier S&P500 a avansat cu 11,9% și e la niveluri record. Tesla o duce și mai rău: acțiunile au pierdut 29,6% anul acesta.
Barierele vamale sunt o veste bună pentru investitorii în companiile auto din SUA, dar efectele se vor vedea într-un orizont de timp îndelungat, de ordinul anilor, și trendul acțiunilor pe termen scurt și mediu va depinde de o serie de alți factori. Astfel, riscul de volatilitate nu dispare.
Printre altele, provocările țin și de apetitul „răcorit” al consumatorilor. În trimestrul I în SUA vânzările au crescut cu 2,6% față de anul trecut, sub ritmul total al pieței de 5%, subliniază consultantul de strategie din cadrul XTB România.
În prezent, fără taxe în Europa, doar investigații
Cum va fi afectată Europa, însă, rămâne o temă în discuție. China urmează să construiască o fabrică în Ungaria, unde BYD are deja facilități de producție pentru autobuze electrice. Vizita recentă a președintelui Xi în Ungaria și Serbia a deschis și mai larg poarta investițiilor.
Vor fi auto chineze produse în Europa supuse unor taxe vamale mai puternice? Europa are deja o investigație în curs asupra ajutoarelor de stat pentru sectorul auto din China, care ar putea prefigura taxe vamale noi. Cât de devreme se va întâmpla acest lucru nu e încă clar, dar estimările noastre vizează o probabilitate ridicată pentru acest an, posibil chiar în vară, arată Claudiu Cazacu.
Recent, a debutat o nouă investigație în privința unor produse de oțel, dar și de tehnologie pentru energie curată, care ar putea impune taxe vamale provizorii peste 7-8 luni. La fel ca în SUA, sunt vizate și domenii precum panourile solare sau unele echipamente medicale.
Procesul de fragmentare al pieței globale pare a fi în plină desfășurare. Pentru consumatori, aceasta ar putea însemna că revenirea la nivelurile foarte scăzute ale inflației, în mare parte a ultimelor două decenii, va fi greu de realizat.
În același timp, tendințele de relocalizare a producției ar continua, cu eforturi importante în rescrierea lanțurilor de aprovizionare și câștigători în SUA și potențial în Europa, în domenii specifice. Pentru segmentul auto european, cu investiții masive în trecerea la modele electrice care au erodat profitabilitatea, taxe vamale ar fi salutate de investitori.
Dincolo de sectoare și companii câștigătoare, mediul global ar deveni mai incert, cu posibile măsuri de răspuns din partea Chinei. În anii următori, o reducere a toleranței la riscuri ar putea crește volatiliatea pe burse și face mai dificilă poziționarea participanților la piață pentru a obține profit.