Puține companii au pierdut mai mult decât cele 32 de miliarde de dolari pe care Boeing le-a pierdut în ultimii cinci ani. Și mai puține companii ar putea pierde o asemenea sumă de bani fără să se confrunte cu falimentul – sau chiar mai rău.
Foto: Dreamstime
Acest lucru se datorează faptului că societatea face parte dintr-un duopol unic, fiind unul dintre cei doar doi producători de avioane de pasageri de mari dimensiuni, foarte solicitate de companiile aeriene. Acest lucru înseamnă că poate continua să vândă, să construiască și să livreze avioane pentru mulți ani de acum înainte, chiar și cu probleme masive și bine documentate,
transmite CNN Business.
“Având în vedere dinamica locului pe care îl ocupă în industrie și industria în sine, își permit luxul de a avea timp”, a declarat Richard Aboulafia, director general la AeroDynamic Advisory, un consultant în industria aerospațială și de apărare. “Este o industrie cu cele mai mari bariere posibile la intrare și cu o cerere foarte puternică pentru produsele sale. Dar au irosit o mare parte din acest timp”.
Boeing (BA), în pofida numeroaselor sale probleme, are un portofoliu de comenzi pentru peste 5.600 de avioane comerciale, în valoare de 529 de miliarde de dolari. Este vorba de comenzi în valoare de ani de zile. Problema este că Boeing și-a redus atât de mult ritmul pentru a rezolva problemele de calitate, încât nu poate produce suficiente avioane pe an pentru a obține profit.
“Poate continua situația actuală la nesfârșit? Nu, nu se poate“, a declarat Ron Epstein, analist în domeniul aerospațial pentru Bank of America. “Acestea fiind spuse, au o anumită marjă de manevră. Nu vor avea probleme mâine”.
Niveluri de îndatorare ale companiei cresc
Conducerea Boeing spune că se concentrează pe remedierea problemelor sale bine documentate de siguranță și calitate – cum ar fi șuruburile lipsă care au dus la o explozie a fuselajului în aer în ianuarie – mai degrabă decât să proiecteze când va reveni la profitabilitate.
Dar conducerea spune că situația financiară nu este atât de gravă pe cât ar putea părea.
”Este important ca oamenii noștri și părțile interesate să înțeleagă cât de promițător arată viitorul Boeing”, a declarat luna trecută CEO-ul Dave Calhoun investitorilor. “Cererea în întregul nostru portofoliu rămâne incredibil de puternică. Oamenii noștri sunt de clasă mondială. Avem mult de lucru în fața noastră, dar sunt mândru de echipa noastră și rămân pe deplin încrezător în viitorul nostru.”
Nu că problemele Boeing nu ar fi grave. Întrebările legate de calitate și siguranță au zdruncinat încrederea unor pasageri în avioanele sale, au declanșat mai multe anchete federale și au cauzat probleme uriașe pentru clienții companiilor aeriene. Chiar și înainte ca ultimul incident de la Alaska Air să provoace o nouă prăbușire a comenzilor și după unul dintre cei mai buni ani de vânzări înregistrați anul trecut, Boeing a rămas mult în urma rivalului Airbus în ceea ce privește comenzile de avioane noi și livrările.
Din al doilea trimestru al anului 2019, imediat după ce un al doilea accident fatal al unui 737 Max a dus la imobilizarea la sol timp de 20 de luni a celui mai bine vândut avion al său, până în primul trimestru al acestui an, care a inclus incidentul de pe un avion Boeing 737 Max al companiei Alaska Airlines care a pierdut o priză de ușă la câteva minute după un zbor, Boeing a raportat pierderi operaționale de bază în valoare totală de 31,9 miliarde de dolari. Pierderile nete în aceeași perioadă s-au ridicat la 27 miliarde de dolari.
Nicio altă companie din S&P nu a pierdut atât de mulți bani în ultimii cinci ani, potrivit FactSet, care urmărește rezultatele financiare. Doar două – Uber și operatorul de linii de croazieră Carnival Corp. – s-au apropiat măcar pe aproape.
Iar pierderile masive au făcut ca nivelul de îndatorare al companiei să crească vertiginos, de la 13 miliarde de dolari la sfârșitul anului 2018 la 48 de miliarde de dolari în prezent.
Pierderile suplimentare ar putea arunca pentru prima dată datoria companiei în statutul de obligațiuni de tip junk bond. Moody’s Ratings a declarat că, chiar și în cazul îmbunătățirii performanțelor financiare, fluxul de numerar al Boeing nu va fi suficient pentru a acoperi datoriile de 4,3 miliarde de dolari scadente în 2025 și de 8 miliarde de dolari scadente în 2026. Boeing va trebui probabil să emită noi datorii pentru a finanța aceste deficite, potrivit Moody’s.
Întrebată despre problemele sale financiare, Boeing a subliniat comentariile făcute de directorul financiar Brian West în cadrul unei recente teleconferințe cu investitorii.
“Ne-am angajat să gestionăm bilanțul într-o manieră prudentă, cu două obiective principale“, a spus el atunci. “Unu, să prioritizăm ratingul investment grade; și doi, să permitem fabricii și lanțului de aprovizionare să se stabilizeze pentru o traiectorie mai puternică la ieșirea din acest an”.