Directorul STS S-a Răzgândit: Blocul Cu 4 Etaje Peste înălțimea Legală, De Lângă Aeroportul Băneasa, Nu Mai E „amenințare La Adresa Siguranței Naționale”. Își Pune Antena Chiar Pe El

Date:


Pe 21 octombrie 2021, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a dat în judecată compania H4L și Primăria Sectorului 1, la Tribunalul București. 

Instituția a cerut anularea autorizației de construire pentru două blocuri de 9 etaje în zona de protecție a Aeroportului Băneasa, unde regimul de înălțime permite construcții de maximum 5 etaje. Cazul a fost făcut public de Libertatea.

Generalul Ionel Sorin Bălan: „Nu poate fi identificată o altă soluție tehnică față de cea existentă” 

În plângerea înregistrată la tribunal, STS reclama faptul că autorizația de construire afectează radiocomunicațiile din zona aeroportului, situația fiind încadrată ca „amenințare la adresa siguranței naționale”. 

Chiar șeful STS, generalul Ionel Sorin Bălan, a trimis instanței, în scris, că se perturbă grav comunicarea dintre două antene deținute de STS, comunicare care va fi împiedicată de cele două blocuri. „Nu poate fi identificată o altă soluție tehnică față de cea existentă”, a afirmat generalul, în documentul trimis judecătorilor.

În 2017, la aproximativ doi ani și jumătate după ce Klaus Iohannis a fost ales președintele României, Ionel Sorin Bălan a fost numit prim-adjunct al directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale. În luna mai 2020, generalul Bălan a devenit directorul plin al STS.

Directorul STS s-a răzgândit: blocul cu 4 etaje peste înălțimea legală, de lângă Aeroportul Băneasa, nu mai e „amenințare la adresa siguranței naționale”. Își pune antena chiar pe el
Ionel Sorin Bălan, directorul STS. Foto: Hepta

Firma imobiliară H4L Băneasa este controlată de oamenii de afaceri Vladimir Cohn și Dragoș Bîlteanu. Cohn a fost acționar la Dinamo și a făcut afaceri în domeniul hârtiei și cartonului. Bîlteanu a plecat din fruntea SIF Banat-Crișana după ce a primit o condamnare de trei ani cu suspendare pentru folosirea cu rea-credință a unui credit și manipularea pieței de capital.

STS: „Informații care nu sunt destinate publicității”

La ultimul termen de judecată, în 12 ianuarie 2023, juristul STS a informat că între instituție și H4L a intervenit o convenție „care are ca obiect dreptul de folosință gratuită, exclusivă în favoarea reclamantului asupra spațiilor din imobilul pus în discuție, unde se va amplasa toată infrastructura pentru rețelele de telecomunicații speciale”, conform documentelor prezente la dosar.

Cazul Găești. Să ne dăm două palme! Bonus: Isărescu

Libertatea a întrebat STS ce conține înțelegerea cu H4L Băneasa. În răspunsul instituției se arată că această convenție conține „informații care nu sunt destinate publicității”.

Surse apropiate de dosar au declarat pentru Libertatea că o antenă STS urmează să fie amplasată chiar pe unul dintre cele două blocuri. Nu se știe cine va plăti noile echipamente ale STS.

Înainte de a rămâne în pronunțare, instanța a cerut un punct de vedere privind convenția STS-H4L și din partea Primăriei Sectorului 1, cea care a eliberat autorizația de construire. Reporterii Libertatea nu au găsit la dosar documentul solicitat de instanță de la Primărie.

Libertatea a întrebat Primăria Sectorului 1, pe 3 februarie, dacă a răspuns și care a fost poziția instituției, dar nu a primit niciun răspuns până la momentul publicării articolului.

Așteptat inițial să dea verdictul pe 2 februarie, Tribunalul București a amânat pronunțarea pentru joi, 16 februarie.

S-a ajuns la 4 etaje plus o antenă peste limita legală

Dacă echipamentele STS sunt montate pe blocurile H4L, înălțimea construcției va depăși și mai mult limita reglementată prin Planul Urbanistic Zonal (PUZ).

Temeiul legal pentru emiterea autorizației din 2020 fără alte avize este tocmai acela că investitorul păstrează neschimbat proiectul autorizat în 2011. 

Pe de altă parte, locatarii vor trebui să-și dea acordul pentru găzduirea echipamentelor de telecomunicații ale STS. 

Pe site-ul H4L, data de finalizare a locuințelor a fost anunțată pentru luna mai 2024, după ce inițial fusese noiembrie 2022.

Prețurile pentru cele 90 de apartamente scoase la vânzare încep de la 115.500 de euro fără TVA pentru două camere (72 mp) și ajung la 240.000 de euro pentru patru camere (141 mp).

Istoria proiectului

Directorul STS s-a răzgândit: blocul cu 4 etaje peste înălțimea legală, de lângă Aeroportul Băneasa, nu mai e „amenințare la adresa siguranței naționale”. Își pune antena chiar pe el
Proiectul H4L Holban: două blocuri de 9 etaje plus 3 de 5 etaje

Povestea blocurilor de pe str. Ștefan Holban nr. 38 B a început în 2011. Firma Intermontaj, care era proprietara terenului de aproape 2.700 mp, a obținut de la Primăria Sectorului 1 autorizația de construire a imobilelor de 9 etaje.

Autorizația a fost prelungită până în 2013. Scriptic, lucrările au început în februarie 2013 și au fost sistate după câteva luni, când Intermontaj a intrat în faliment. În 2016, terenul a ajuns în proprietatea Imob Invest, iar în 2019, la H4L Băneasa.

Între timp, legislația în domeniul protecției aeroporturilor se schimbase. La adresa respectivă nu se mai puteau ridica blocuri cu 9 etaje, ci cu maximum 5 etaje. 

Legea prevede că, în cazul nefinalizării la termen a lucrărilor, se poate elibera o nouă autorizație fără alte avize, cu condiția să fie cerută într-un interval de timp egal cu termenul de valabilitate al autorizației inițiale.

H4L a cerut noua autorizație în 2019 și a pretins că nu pornește proiectul de la zero, ci continuă lucrările sistate în 2013. În acest fel, nu era nevoită să ceară un nou aviz de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română, precum și unul în plus, de la STS – care, din 2016, devenise unitate avizatoare în domeniul urbanistic. 

La solicitarea Libertatea, Primăria Sectorului 1 a argumentat că noua legislație nu se aplică în cazul H4L, deoarece aceasta a intrat în vigoare pe 2 noiembrie 2019, iar cererea de autorizare fusese depusă anterior, pe 21 august. Cererea a fost aprobată cu semnătura arhitectului-șef pe 18 decembrie 2019.

H4L a continuat să producă acte specifice noii legislații și după această dată:

  • Notarul care a legalizat vânzarea terenului între Imob Invest și H4L a făcut „din oficiu” o „rectificare/completare” a contractului din 2019, prin care a adăugat un paragraf referitor la autorizația de construire. Concret, a scris că pe terenul respectiv „a fost emisă o autorizație de construire”, iar prin contractul de vânzare-cumpărare a terenului se cesionează și „drepturile și obligațiile decurgând din autorizația de construire (…) împreună cu orice alte proiecte, cereri, acte, avize etc. care au stat la baza emiterii acesteia”. Actul este datat 20 ianuarie 2020. 
  • Proiectantul KXL a întocmit un „memoriu” cu „stadiul fizic al lucrărilor de execuție” la data de 29 ianuarie 2020. Conform actului, era vorba despre o „groapă parțială, cu o adâncime variabilă, de la minimum 1 metru la maximum 2,5 metri”. Actul este datat 30 ianuarie 2020. 

Nu se știe când au ajuns cele două acte în dosarul de autorizare, pentru că nu au pe ele numere de intrare în primărie, după cum au constatat reporterii Libertatea. Autorizația H4L a fost eliberată pe 11 februarie 2020.

În mai 2021, polițiștii locali care au mers la fața locului în urma unei reclamații au consemnat, într-o adresă către primărie, însoțită de fotografii, că la data respectivă exista doar panoul de identificare a investiției, „nefiind demarate nici un fel de lucrări de construire”. Am întrebat dezvoltatorul imobiliar dacă, la data depunerii cererii (21 august 2019), societatea cesionase de la Imob Invest și drepturile aferente autorizației din 2011, însă nu am primit niciun răspuns. Într-un drept la replică transmis ziarului anterior, în martie 2022, compania H4L a spus că „nu este vorba de o încălcare a vreunei norme legale”.


Google News
Urmărește-ne pe Google News



Source link

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Share post:

STIRI POPULARE

MAI MULTE STIRI
Related