Emese Cîmpean folosește proiectele eTwinning pentru a scoate
la lumină adevăratul potențial al elevilor săi și le captează atenția la orele
de română cu lucruri fascinante. Prin proiectele sale Erasmus, zeci de elevi și profesori din colegiul unde predă au
vizitat țări din Europa.
Emese Cîmpean FOTO proiectulmerito.ro
Emese Cîmpean, profesoară de Limba şi literatura română şi
director adjunct al Colegiului Naţional „Petru Rareş” Beclean, a fost desemnată
directorul Merito 2023 pentru că a creat din școală o familie. Dorința ei, de
altfel, este să fie cunoscută în primul rând ca profesoară de Limba şi
literatura română și mai puțin ca director adjunct.
A absolvit Facultatea de
Litere a Universității Bebeș-Bolyai din Cluj, are un masterat în consiliere
școlară și asistență psihopedagogică, iar în prezent urmează un doctorat la
Facultatea de Psihologie și Științele Educației, în cadrul școlii doctorale
„Educație, Reflecție, Dezvoltare”.
„Nu mi-am dorit niciodată să devin altceva
decât profesor. În clasa a IX-a am știut că voi preda română. Foarte ciudat
pentru că eram la secția maghiară. Aveam o profă de română foarte faină și mi-a
devenit atunci un fel de mentor”, a povestit profesoara pentru „Adevărul” cum a
pornit pe acest drum în care a bifat deja 20 de ani la catedră.
În 2008, Emese
s-a înscris și în platforma eTwinning, care le permite profesorilor și elevilor
să colaboreze în proiecte educaționale la nivel internațional. Prin eTwinning a
format alte cadre didactice, a învățat metode noi de predare și a aflat despre
platforme interactive și jocuri didactice.
Este și ambasador eTwinning,
iar în 2017 a derulat trei serii de formare pentru profesorii din întreaga
Europă, care sunt și ambasadori eTwinning. De doi ani moderează un grup de
lucru din Europa pe eTwinning. „E o parte care completează munca de la clasă și
te conectează foarte tare cu ceilalți, nu numai din România, ci și la nivel
european”, povestește Emese Cîmpean.
Jurnale de lectură atipice și vizite la muzee virtuale
La orele ei inserează metode de gândire critică, introduce
trăsăturile personajelor din manual în câte un joc, îi provoacă pe elevi să
citească literatură contemporană și să țină jurnale de lectură și îi duce în
vizite virtuale la muzee de peste Oceanul Atlantic.
Și jurnalele de lectură
sunt ținute de copii într-o manieră mai nonconformistă, tot la sugestia
profesoarei. Își notează pe jumătate de pagină idei, gânduri personale și
citate din cărțile pe care le citesc, iar pe cealaltă jumătate desenează, în
cazul celor care preferă să se exprime astfel. Pornind de la aceste jurnale
atipice, fiecare elev le recomandă colegilor o carte și încearcă să îi convingă
să o citească.
Jurnalelele de lectură ale elevilor săi sunt atipice FOTO proiectulmerito.ro
„Important este să citească și să vorbească despre lucrurile
care le plac lor”, punctează Emese. Orele de curs neconvenționale.
„Am
grijă ca mereu orele să înceapă cu un moment care să le capteze atenția. De
asemenea, îi las pe copii să lucreze în echipă, chiar dacă de multe ori asta
presupune multă pregătire din partea profesorului. La final există acea parte
de reflecție, când întotdeauna trebuie să închizi cu niște gânduri de final, ca
să poți lega asta și de următorul subiect”, își explică profesoara metoda de
predare.
Elevi care de regulă nu prea vorbesc la ore, când primesc o sarcină de
lucru într-un proiect eTwinning, își găsesc în sfârșit locul și se simt
valorizați.
„Am elevi pe care în proiecte i-am descoperit și eu altfel. La
clasă poate nu îi vezi, dar într-o activitate poate un pic atipică ajungi să îi
cunoști cu adevărat”, explică Emese. Vine la ore cu cărți de dezvoltare
personală și se uită cu elevii la videoclipuri despre diverse personalități din
întreaga lume.
Colaborează și cu școli din Republica Moldova, iar când citesc,
de pildă, romane, stabilesc împreună o listă de cărți pe care le vor parcurge.
Povestea orelor online la clasa a VI-a
Colegiul Naţional „Petru Rareş” Beclean organizează de zece
ani un concurs intitulat sugestiv „Prietenii lecturii”, care este deschis
tuturor școlilor din țară, iar unul dintre inițiatori este Emese Câmpean.
În
etapa finală, elevii vin în fața audienței și îi conving pe cei prezenți să
citească o carte. Profesoara și elevii ei lucrau deja de câțiva ani online când
a început pandemia, astfel că le-a fost ușor să își mute orele în platforma
eTwinning. Organizau acolo videoconferințe, iar dacă copiii se încurcau undeva,
profesoara le făcea tutoriale.
Emese a scris o carte alături de o colegă despre experiența orelor online FOTO proiectulmerito.ro
Ulterior, a scris o carte alături de alte câteva
cadre didactice, în care a vorbit despre experiențele din orele online cu două
clase de a VI-a. Nu și-a uitat colegii de catedră din Colegiul Naţional „Petru
Rareş” Beclean și nici pe cei din județ. I-a învățat printre altele cum să folosească
Google Classroom și Skype.
Experiența Erasmus
Prin Erasmus a reușit să ducă elevii din școală în
străinătate. În primii patru ani, 35 de elevi au avut ocazia să meargă în
Portugalia, Croația, Grecia, Italia, Turcia și Spania. După ce școala a primit
acreditarea Erasmus, 21 de elevi au fost în excursii în Bulgaria și Turcia.
Când
se întorc, copiii susțin o prezentare în fața colegilor în care își povestesc
experiența, ce au învățat din locurile pe care le-au vizitat, dar și ce nu le-a
plăcut. Îi creditează pentru această performanță remarcabilă atât pe
colegii săi de catedră, cât și pe elevi.
„Dacă nu există oameni care să pună
umărul, nu poți face nimic. Acesta este marele meu noroc. Suntem o școală mare,
cu niște oameni foarte faini și foarte implicați”, spune cu emoție Emese
Cîmpean, care își dorește ca până în 2027 toți profesorii din colegiu să
beneficieze de o formare Erasmus, iar 194 de elevi să plece în afară.
În 2023,
au vizitat alte țări 29 de copii, iar în acest an alți 21 de elevi vor pleca în
Europa prin Erasmus.
Predare prin conectare la viața reală
Predă printr-o metodă cunoscută ca „job shadowing”,
conectând tot ce predă cu viața reală a elevilor. Fascinația pentru acest mod
de predare a început în 2014, când o rudă din SUA a chemat-o la școala unde
lucra.
A fost șocată să vadă cum scena unei crime dintr-un film poate deveni un
context de învățare. La biologie aveau de făcut experimente cu larve, un
criminalist le-a explicat ce presupune munca lui, iar la engleză citeau
„Jocurile foamei”. A fost fascinată de cum lucrau elevii împreună, cum
colaborau profesorii pornind de la aceeași temă și a adus la clasă acest mod
inovativ de predare.
Emese conectează informațiile cu viața reală a elevilor săi FOTO proiectulmerito.ro
„Ei lucrau pe bază de proiecte, nu aveau manuale. Pornind
de la programa școlară, profesorii își făceau conținuturile. Lucrau pe chestii
din viața reală, conectate cu realitatea din școala lor. Aveau o mulțime de
invitați la cursuri. Mi s-a părut deosebit totul”, povestește Emese, care a
adus apoi și la clasă toate aceste lucruri.
Nu vrea ca elevii ei să își
amintească de ea după absolvire, ci să își dezvolte cu adevărat competențele. Dorința
ei este ca elevii să își poată mereu argumenta deciziiile, să se descurce în
viață și să se autodepășească.
„Vreau ca acești copii să găsească o sursă de
inspirație la mine sau la un coleg, dar să o găsească”, conchide profesoara. Pentru
meritul de a crea o legătură simbiotică între elevi și profesori, dar și pentru
metodele neconvenționale de predare, președintele Iohaniss i-a acordat
distinția Meritul pentru învățământ în grad de cavaler.