Vom intra într-o nouă eră de transparență și sustenabilitate în gestionarea ciclului de viață al produselor, odată cu apariția pașaportului digital pentru produse. Până în 2027, multe industrii vor fi obligate de Uniunea Europeană să implementeze pașaportul digital. Primele produse care vor veni cu astfel de documente vor fi bateriile, hainele și gadgeturile.
Ce este pașaportul digital de produs – Foto Shutterstock
În numai câțiva ani, fiecare produs va deține un pașaport digital care ne va oferi acces la o mulțime de informații despre el și care ar putea îmbunătăți procesul de luare a deciziilor de cumpărare, contribuind la o societate mai durabilă. Concret, pașaportul digital ne va informa cu privire la reutilizarea, reparabilitatea, reciclarea și eliminarea produselor.
Uniunea Europeană discută despre impunerea pașapoartelor digitale pentru produse (DPP) în diferite industrii. Deja la sfârșitul anului trecut membrii UE au semnat un acord provizoriu în acest sens. Iar la jumătatea lui aprilie, are loc la Bruxelles Forumul Mondial al Economiei Circulare (WCEF 2024), unde pașapoartele digitale pentru produse vor fi subiectul principal al discuțiilor.
În esență, un pașaport digital pentru produse este o înregistrare digitală ce va oferi detalii despre viața acestora. Mai exact, pașaportul digital va oferi informații despre materialele utilizate în crearea produsului, impactul acestuia asupra mediului, originea produsului, modalități de eliminare responsabilă a produsului, precum și informații relevante despre garanție sau întreținere. În plus, vom afla despre durabilitatea produsului, dar și dacă respectă standardele de calitate și siguranță. Totul va putea fi accesat printr-un suport digital, care poate fi un cod QR sau un cod de bare, pe care îl vom scana cu telefonul. „Pașaportul digital al produsului utilizează inovarea digitală pentru a îmbunătăți accesul cetățenilor la informații și pentru a facilita verificarea conformității produselor necinstite care intră pe piața UE. Este un pas înainte către un viitor mai durabil și mai solid din punct de vedere economic pentru UE“, a declarat Thierry Breton, comisar pentru piața internă, la data semnării acordului provizoriu.
Produsele sustenabile, norma în UE
Uniunea Europeană vrea să reducă exploatarea resurselor naturale și să promoveze circulația durabilă a produselor și a resurselor, menținându-le în circuitul economic cât mai mult timp posibil. Practic, pașaportul digital va fi ca o etichetă energetică pentru produse precum haine, electronice, baterii sau jucării.
„În contextul actual, trăim într-o societate orientată către supra-consum, consumăm anual resursele planetei peste capacitatea acesteia de a susține. Pașaportul Digital de Produs reprezintă un pas important către creșterea conștientizării asupra acestei probleme. Oferind informații detaliate despre ciclul de viață al produselor, de la fabricație la eliminare, DPP stimulează decizii de cumpărare mai informate și responsabile. Reducând nevoia de resurse noi, DPP nu doar diminuează cantitatea de deșeuri, ci și motivează consumatorii și producătorii spre practici mai sustenabile, contribuind semnificativ la o responsabilitate ecologică într-o epocă de consum excesiv“, consideră Roxana Buzețelu, de la ONG Micile Bucurii, care promovează grija față de resurse.
Primele produse care vor veni cu astfel de coduri sunt bateriile, hainele și gadgeturile. Companiile care nu respectă cerințele pentru Pașapoartele pentru Produse Digitale ar putea fi supuse sancțiunilor impuse de statele membre ale Uniunii Europene, iar consecințele ar putea include restricții în ceea ce privește vânzarea sau distribuția produselor lor în Europa. Industria textilă și cea electronică vor pune în practică DPP încă din 2027, din cauza impactului lor asupra mediului, dar și datorită potențialului lor ridicat de circularitate. Restul produselor vor avea un pașaport digital din 2030.
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, deșeurile electronice constituie categoria de deșeuri solide cu cea mai rapidă rată de creștere la nivel global, înregistrând o expansiune de trei ori mai rapidă decât creșterea populației mondiale. Estimările arată că la nivel global sunt generate 7 kg de deșeuri electronice/pe cap de locuitor, în fiecare an, iar unele componente ale gadgeturilor pot fi chiar periculoase și dăunătoare pentru oameni și mediu, atunci când nu sunt reciclate.
Război împotriva fast-fashion
Curând, pe etichetele hainelor vom putea găsi un cod QR care ne va ajuta să aflăm toate datele despre un produs, de unde provine, dacă este sustenabil și orice alt detaliu despre reciclarea lui. Obiectivul UE este de a atenua efectele nocive ale celor 12,6 milioane tone de textile aruncate anual numai în statele membre. Numai îmbrăcămintea și încălțămintea reprezintă 5,2 milioane de tone de deșeuri – câte 12 kg de deșeuri de persoană în fiecare an. Doar 22% din deșeuri sunt colectate corespunzător și reciclate, în timp ce aproape 80% sunt arse sau depozitate în gropile de gunoi.
„În industria fast-fashion, de exemplu, unde ritmul rapid de producție și consum contribuie semnificativ la problemele de sustenabilitate, Pașaportul Digital de Produs este un instrument esențial. Prin informațiile transparente despre originea materialelor, procesul de fabricație și opțiunile de reutilizare sau reciclare, DPP poate conduce la o schimbare semnificativă. El nu doar sensibilizează consumatorii față de impactul ecologic al hainelor pe care le cumpără, dar încurajează și o cultură de modă responsabilă“, adaugă Roxana Buzețelu.
Industrii unde pașaportul produselor digitale va fi obligatoriu:
- Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC)
- Electronică
- Baterii și vehicule
- Textile/Modă
- Materiale plastice
- Mobilă
- Construcții și clădiri
- Produse chimice