Antreprenorii americani din domeniul apărării pierd
din boom-ul militar global care a stimulat prețurile acțiunilor omologilor lor
europeni, în condițiile în care blocajul legislativ de la Washington creează
incertitudine în privința cheltuielilor guvernamentale.
Bruxellesul urmărește să schimbe fundamental modul în
care finanțează și vinde arme, stimulat de războiul actual al lui Vladimir
Putin în Ucraina și de avertismentele țărilor occidentale că o Rusie
beligerantă ar putea ataca un membru NATO în următorii ani
UE vrea să își pună industria de apărare pe picior de
război, prezentându-și planul într-un proiect de 27 de pagini al unei Strategii
europene pentru industria de apărare, consultat de POLITICO.
Una dintre măsurile propuse copiază chiar și sistemul
de vânzări militare externe al SUA, facilitând vânzarea de arme către țări
terțe, în timp ce o alta ar simplifica pentru guverne preluarea producției
civile în caz de urgență.
Europa și-a păstrat o bază industrială de apărare de
la sfârșitul Războiului Rece, dar nu este suficient de competitivă, a declarat
miercuri, 28 februarie, un oficial al Comisiei Europene reporterilor. „Este
acolo, dar nu suntem capabili să producem la timp și în volum mare”.
Proiectul nu include volumul subvențiilor – deși este
sigur că va fi de miliarde de euro. De asemenea, lipsește o direcție precisă
privind cantitatea de achiziții publice pe care capitalele UE ar trebui să o
direcționeze prin intermediul industriei locale. Detaliile ar putea suferi
modificări înainte ca Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, să
prezinte planul și propunerea de finanțare care îl însoțește pe 5 martie.
Deși mandatul Comisiei expiră după alegerile din
iunie, diplomații au declarat că au primit asigurări că dosarul va fi promovat
în cadrul următoarei Comisii, care va fi probabil condusă din nou de Ursula von
der Leyen.
Principalul obiectiv al Strategiei industriale
europene de apărare, care nu are caracter obligatoriu, este ca blocul comunitar
să treacă la o „schimbare de paradigmă de la răspunsul de urgență la pregătirea
pentru apărare“. Ea este însoțită de un fond de bani, Programul european de
investiții în domeniul apărării.
„Nu este doar un program de finanțare, ci și un
program de organizare industrial“, a declarat oficialul Comisiei.
Statele UE trebuie să cumpere arme europene
În ceea ce privește cererea, Comisia Europeană dorește
să se asigure că guvernele europene cumpără mai multe echipamente militare
europene și achiziționează în comun armament pentru a face cheltuielile mai
eficiente.
Din punctul de vedere al ofertei, Bruxelles-ul
urmărește să facă Baza industrială tehnologică și de apărare europeană (EDTIB)
mai puțin reticentă față de risc și mai flexibilă, asigurând în același timp
securitatea aprovizionării pentru guverne în caz de urgență prin crearea unor
mecanisme pentru ca industria de apărare să aibă prioritate față de cea civilă.
Bruxelles-ul dorește ca Ucraina să participe la
achizițiile comune ca și cum Kievul ar fi membru UE.
„Toate acestea se fac de comun acord cu statele
membre. Apărarea rămâne o responsabilitate națională, ne putem organiza pentru
a face lucrurile mai bine împreună”, a spus oficialul Comisiei.
Principalele direcții:
Raționalizarea achizițiilor publice
Programul european de înarmare ar urma să armonizeze procedurile de achiziții publice. Guvernele care vor cumpăra în comun vor beneficia de scutiri de TVA.
Programul include soluții la nivel european pentru a proteja zonele disputate, cum ar fi spațiul, spațiul cibernetic, aerul și marea.
Programul ar urma să instituie un grup la nivel înalt al industriei europene de apărare pentru a contribui la coordonarea achizițiilor și a programării. Grupul va identifica proiecte de interes comun pentru a concentra eforturile și programele de finanțare ale UE; scopul este ca blocul să creeze o rețea de capacități de apărare cibernetică, precum și sisteme europene integrate de apărare antiaeriană și antirachetă.
Se așteaptă, de asemenea, ca Comisia să stabilească un obiectiv comun de achiziții, dar această cifră nu se regăsește încă în proiect.
Facilitarea vânzării de arme
Una dintre cele mai îndrăznețe idei ale Comisiei – aceea de a copia sistemul american, în care Washingtonul semnează contracte direct cu alte capitale pentru a face vânzările de arme mai ușoare și mai ușoare – a ajuns în proiect.
UE ar urma să elaboreze un catalog al produselor disponibile în întregul bloc. De asemenea, Comisia ar urma să sprijine financiar acumularea de stocuri pentru a reduce întârzierile de livrare pentru potențialii cumpărători. Textul prevede o excepție de la Directiva privind achizițiile publice în domeniul apărării, pentru a permite guvernelor să adauge noi țări la contractele deja semnate fără a fi nevoie să reia procesul de achiziție.
În document, Comisia se plânge că țările membre s-au grăbit să cumpere mai multe arme pe măsură ce mediul de securitate s-a deteriorat din cauza atacului rusesc asupra Ucrainei, ceea ce a provocat o creștere a achizițiilor de la companiile americane.
Mai mulți bani pentru achiziții comune
Planul european de investiții în domeniul apărării (EDIP) va prelua locul Legii de sprijinire a producției de muniții (ASAP) și al Legii privind consolidarea industriei europene de apărare prin achiziții comune (EDIRPA), contribuind la stimularea cooperării și a achizițiilor comune în timpul actualului buget al UE pe șapte ani, precum și la sprijinirea dezvoltării de armament finanțat de Fondul european de apărare și la o accelerare industrială.
Suma nu este menționată în proiect. Un oficial al Comisiei a confirmat că aceasta va fi de cel puțin 1,5 miliarde de euro – adăugând că suma finală rămâne în discuție – până în 2027, când se încheie actualul buget de șapte ani al UE.
„Atunci când va exista un consens politic pentru a spune că trebuie să facem mai mult pe plan bugetar, vom avea deja instrumentul [EDIP]. Pentru noi, important este să construim acest instrument”, a adăugat oficialul.
Potrivit lui Breton, scopul final ar trebui să fie, în cele din urmă, un fond de 100 de miliarde de euro pentru a stimula industria europeană de apărare – o propunere reluată de lideri, inclusiv de premierul estonian Kaja Kallas.
Menținerea producției la nivel ridicat
Comisia dorește, de asemenea, să subvenționeze capacitatea de producție cu 1 miliard de euro – obținut din împrumuturi și prin investirea a 100 de milioane de euro din fonduri publice – pentru a susține industria de armament chiar și atunci când cererea este scăzută.
Acest lucru se va face prin intermediul unui nou fond de bani, denumit Fondul pentru accelerarea transformării lanțului de aprovizionare în domeniul apărării (FAST), care are ca scop să ducă finanțarea de către UE a echipamentelor militare dincolo de muniții și rachete.
De exemplu, fondurile FAST vor fi utilizate pentru a acoperi salariile și întreținerea utilajelor din fabricile contractorilor din domeniul apărării, dar Comisia dorește, de asemenea, în mod controversat, să aibă puterea de a comanda liniile de producție civile, dacă este necesar.
EDIP va fi un regulament, ceea ce înseamnă că va avea nevoie de aprobarea țărilor UE și a Parlamentului European pentru a intra în vigoare. Oficialul Comisiei a declarat că speră ca Consiliul și următorul Parlament European să înceapă discuțiile în decembrie pentru a finaliza negocierile până în februarie 2025. Atât ASAP, cât și EDIRPA se încheie în 2025.
Haosul politic din SUA afectează industria de apărare
a SUA
Companiile americane din domeniul apărării au
performanțe inferioare celor europene, în ciuda cererii în creștere, în timp ce
se apropie termenul limită pentru aprobarea bugetului SUA, potrivit „Financial
Times“.
Antreprenorii americani din domeniul apărării pierd
din boom-ul militar global care a stimulat prețurile acțiunilor omologilor lor
europeni, în condițiile în care blocajul legislativ de la Washington creează
incertitudine în privința cheltuielilor guvernamentale.
Acțiuniile companiilor americane au scăzut
Acțiunile celor mai mari contractori militari ai
Pentagonului au pierdut cea mai mare parte a câștigurilor după invazia pe scară
largă a Rusiei în Ucraina, în urmă cu doi ani. Lockheed Martin a pierdut 10% în
ultimul an, iar RTX, cunoscută anterior sub numele de Raytheon, a scăzut cu 9%.
În schimb, acțiunile companiei italiene Leonardo au
urcat cu 91%, în timp ce cele ale companiei germane Rheinmetall au crescut cu
78%.
Contraperformanța acțiunilor grupurilor americane vine
în condițiile în care cheltuielile Pentagonului, precum și ale restului
guvernului american, sunt înghețate la nivelul de anul trecut, deoarece
Congresul nu a adoptat încă bugetul pe 2024.
„Nu am mai văzut niciodată așa haos“, a declarat Byron
Callan, director general al grupului de cercetare Capital Alpha Partners. „Este
într-adevăr un mediu foarte haotic în Washington în acest moment“.
Cerere record
Multe companii americane din domeniul apărării se
laudă cu registre de comenzi record; la cele șase grupuri de top, portofoliul
de comenzi a crescut anul trecut cu 9%, ajungând la 508 miliarde de dolari. În
ciuda acestui fapt, incertitudinea privind viitoarele angajamente
guvernamentale a frânat evaluările companiilor, au declarat analiștii.
Legiuitorii au la dispoziție mai puțin de o lună –
până la 22 martie – pentru a adopta bugetul apărării pe 2024. Ambele camere ale
Congresului au adoptat un buget provizoriu pe care președintele Joe Biden l-a
semnat pentru a evita o închidere parțială a guvernului.
Pentagonul este așteptat să își prezinte săptămâna
aceasta cererea de buget pentru 2025, dar, în cadrul măsurilor de întrerupere,
nu poate demara noi programe de achiziții, iar programele în curs vor încetini.
Subsecretarii forțelor Terestre, Marinei și Forțelor
Aeriene au avertizat săptămâna trecută că eforturile de modernizare militară în
curs de desfășurare vor fi afectate dacă Congresul nu va reuși să adopte o lege
privind cheltuielile pentru apărare.
„Este vorba de creșteri ale ritmului de producție, de
noi începuturi – atât în programele de achiziții, cât și în proiectele de
construcții militare pe care nu le putem începe“, a declarat presei
subsecretarul Pentagonului Gabe Camarillo.
Pachetul de cheltuieli suplimentare de aproape 60 de
miliarde de dolari pentru Ucraina, propus de administrația Biden, este, de
asemenea, în așteptare. Acesta include 20 de miliarde de dolari pentru a reface
stocurile de arme americane și 13,8 miliarde de dolari pentru a permite
Kievului să se reînarmeze prin achiziționarea de arme și muniții de la
industria de apărare a SUA.
Cotractorii americani sunt în fruntea listei celor mai
mari companii de apărare din lume după venituri, conform ultimului clasament al
Institutului Internațional pentru Pace din Stockholm. Guvernul SUA este o parte
semnificativă a afacerilor lor, reprezentând 86% din veniturile Northrop
Grumman și aproape trei sferturi din vânzările Lockheed în 2023.
Pierderi din contractele cu preț fix
În multe cazuri, contractele au fost semnate „cu ani
în urmă, când conducerea nu avea nicio bănuială că inflația va reveni în
forță”, a adăugat el.
Lockheed Martin și RTX se confruntă ambele cu pierderi
din contractele cu preț fix. Afacerea de apărare a Boeing a raportat o pierdere
de 1,8 miliarde de dolari anul trecut, în urma unei pierderi de 3,5 miliarde de
dolari în 2022. Aproape 60% din afacerile sale de apărare provin din contracte
cu preț fix, potrivit documentelor Comisiei pentru Valori Mobiliare și Burse.
Mai mulți directori au semnalat recent că nu vor mai
urmări contractele care riscă depășirea costurilor. Chris Kubasik, directorul
executiv al L3Harris, a declarat analiştilor în ianuarie că compania a decis să
renunţe la licitaţie pentru un program de dezvoltare cu preţ fix la sfârşitul
anului trecut.
„Voi sacrifica veniturile pentru câștiguri și numerar
în fiecare zi a anului și vom continua să facem acest lucru până când asta se
va schimba”, a spus el.
Temeri de realegerea lui Trump
Sectorul apărării din SUA se confruntă cu alte
întrebări cu privire la perspectivele sale dacă Donald Trump va fi reales
președinte după alegerile din acest an din noiembrie.
Un angajament mai slab față de NATO ar putea diminua
exporturile americane de apărare, în timp ce guvernele europene, deja sub
presiune să cheltuiască mai mult pentru apărare și să-și întărească propriile
capacități, ar trebui să se asigure că mai mulți bani vor merge către
contractorii interni.
Callan a spus că „mai există o întrebare cu privire la
creșterea pe termen lung și competitivitatea acestor companii [SUA] dacă Trump
este reales”.